هتل

تعریف هتل: یک هتل را می توان به عنوان مکانی که در آن مهمان می‌تواند موارد زیر را بیابد تعریف نمود:
* مکان اقامت (جایی برای اسکان).
* غذا و نوشابه (چیزی برای خوردن و آشامیدن).
* تفریحات (استفاده از مناظر و لذت بردن از وسایل تفریحی).
* خدمات (تمام عوامل غیر قابل لمس - این امکانات در ازاء قیمتی که مهمان بایستی بپردازد ارائه می‌گردد)
هتل‌های ایران به سطوح 1 تا 5 ستاره درجه‌بندی و هر درجه دارای گروه C وBوA و گروه برترT می‌باشد. در هتل‌ها علاوه بر داشتن شرایط و ضوابط کمّی، کلیة مواردی که منجر به ارائة خدمات مطلوب به میهمانان می‌گردد، جزء مسائل کیفیتی قلمداد می‌گردد.
خدمات ضروری هتل‌ها:
داشتن سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب.
داشتن تهویه مناسب.
داشتن ملحفه، روبالشی تمیز همراه با اتو و آهار و تخت مناسب و راحت.
نورپردازی مناسب همراه با نور طبیعی در اتاقها.
داشتن سجاده، مهر و نشان قبله.
کلیه هتل‌ها می‌بایست دارای فضای پارکینگ مناسب به نسبت ظرفیت اتاقها باشند.
داشتن سرویس‌های بهداشتی مردانه و زنانه در بین بخش برای عموم.
خدمات مربوط به معلولان می بایست در همة اتاقها پیش بینی شده باشد.

بهداشت عمومی:
یکی از مسائل مهم که عدم رعایت آن در هیچ یک از سطوح هتل‌ها پذیرفتنی و قابل قبول نیست امور مربوط به پاکیزگی، نظافت و موارد بهداشتی که در واحدهای با درجة بالاتر شامل توجه به تمامی جزئیات می‌باشد. کلیة کارکنان هتل در همة سطوح می بایست دارای کارت معاینة پزشکی همراه با گواهینامة دورة بهداشت عمومی باشند.

رستوران: رستوران یکی از بخش‌های مهم هتل است. بر اساس ضوابط کلیة هتل‌های 3 تا 5 ستاره داشتن رستوران الزامی بوده و در هتل‌های 1 تا 2 ستاره، محلی مختص صبحانه‌خوری اکتفا می‌کند. در رستوران داشتن تنوع غذایی همراه با کیفیت مطلوب لازم بوده و با توجه به درجة هتل‌ها غذاهای مختلف ایرانی و فرنگی سرو می‌گردد.

سالن اصلی(لابی): در این محل باید کلیة وسایل جهت رفاه حال میهمانان فراهم گردد از حیث مبلمان‌های راحت و وجود فضای کافی و نورپردازی مناسب، داشتن سرویس‌های بهداشتی زنانه و مردانه برای عموم.

   

پذیرش: پذیرش در هتل‌های 3 تا 5 ستاره بصورت شبانه‌روزی است. پذیرش در هتل‌های 1تا 2 ستاره اغلب تا نیمه شب می‌باشد.

حمل بار: خدمات مربوط به حمل بار و وسایل میهمانان در همة سطوح الزامی است و در هتل‌های 4 و 5 ستاره خیلی رسمی و دقیق پیگیری می‌شود.
سایر خدماتهتل‌های 1 تا 3 ستاره: خدمات حمل بار - وجود سرویس بهداشتی فرنگی در راهرو هتل.
سایر خدماتهتل‌های 4 تا 5 ستاره: علاوه بر موارد ضروری هتل‌های 4 و 5 ستاره امکانات بیشتری از قبیل موارد ذیل را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند:
ارائة تجهیزات از قبیل تلویزیون، یخچال، مبل و... در حد لوکس و مدرن.
داشتن سیستم گرمایشی و سرمایشی مدرن و پیشرفته.
وجود سرویس بهداشتی فرنگی در اتاق‌های هتل.
وجود سشوار و چای ساز.
وجود سیستم ماهواره با چند شبکة رادیویی و تلویزیونی مجاز.
وجود سیستم ویدئو مرکزی.
نقشة راهنمای داخل اتاق‌ها شامل کلیة اطلاعات هتل و نقشه شهر.
وجود کافی نت، خط اینترنت و امور مربوط به ارتباطات تلفنی و اطلاع رسانی میهمانان.
روم سرویس 24 ساعته.
ارائة خدمات دوزندگی البسه و خشکشویی.
آرایشگاه مردانه و زنانه، امور مربوط به رزرو بلیط، باجة امور اداری، فروشگاه عرضة شکلات و شیرینی، غرفة عرضة صنایع دستی.
وجود استخر، سونا، جکوزی، محلی جهت اوقات فراغت و سرگرمی کودکان.
آشنایی با زبان‌های بین‌المللی جهت ارتباط با میهمان‌های کشورهای دیگر.

 

طبقه بندی هتل ها :
هتل ها بر اساس استانداردهای گوناگون از قبیل مکان،تعرفه و بازار هتل داری طبقه بندی می شوند.هتل ها به طور فردی یا بخشی از یک زنجیره طبق موازین استاندارد اداره می شوند.نواحی مسکونی هتل ها معمولا" 65 تا 75 درصد فضای ساخت است.

مکان ها:
انتخاب مکان و تصمیم گیری در خصوص امکانات هتل بر اساس طرح های شهری و روستایی،بازار هتل داری و سرمایه گذاری است.

تحولات جدید:
هتل های مراکز شهری:
قیمت بسیار بالای زمین در شهرها باعث محدود شدن مکان هتل های درجه یک می شود.اینگونه هتل ها معمولا" توسط زنجیره های بین المللی به صورت ساختمانهای بلندمرتبه اداره می شوند.وجود اتاقهای بزرگ ملاقات بسیار ضروری است.تعداد مراکز و کلوب های تفریحی و فروشگاه در این مکانها رو به افزایش است.هتل های دولوکس(پنج ستاره) و هتلهای بوتیک دارای پارک و خیابانهای مخصوص خرید می باشند.هتل های سوئیت مورد استفاده تجار قرار می گیرند که دارای اتاقهای نشیمن مجزا و آپارتمانهای سرویس دار مستقل و خودکفا هستند.

هتل های حومه شهر:
هتل های حومه شهر و نواحی توسعه شهری،هتل های درجه متوسط محسوب می شوند که مورد استفاده تجار،افراد محلی و مسافران رهگذر قرار می گیرند.بهترین مکان آنها، نزدیکی به تقاطع هاست.امکانات این هتل ها نوعا" شامل اتاق های استاندارد، یک یا دو رستوران،اتاق ملاقات،سالن ورزشی و پارکینگ است.

موتور هتل:
از سراهای کوچک،مسافرخانه ها و متل ها برای مسافرین بین راهی در بلوک های استاندارد در نزدیکی شاهراهها و تقاطعهای اصلی استفاده می شود.فضای پارکینگ از الزامات اصلی این هتلهاست.امکانات عمومی آنها شبیه به هتل های حومه شهر است.

هتل های پناهگاهی:
هتل های جدید دارای امکانات تفریحی استاندارد و اتاقهای بزرگ ملاقات هستند.مکان این هتل ها در نواحی بلند و پناهگاههای کوهستانی نزدیک به دریا است.هتل های ییلاقی دارای زمین گلف،ورزش و اسب سواری و قایق سواری می باشند.
تحولات:
روستاهای پناهگاهی" به صورت مجموعه های یکپارچه با کلیه امکانات تفریحی از قبیل استخر در دسترس جهانگردان قرار دارد.گاهی حصار این هتل ها،شیشه ای است و به صورت چهار فصل آماده پذیرایی می باشند.
روابط عملیاتی:

چهار نوع ناحیه متمایز هتل ها عبارتند از:اتاق مهمان،نواحی عمومی،دفاتر اجرایی و امکانات،روابط بین این نواحی،امکان ارائه خدمات اثربخش را بدون ایجاد هیچگونه مزاحمتی به وجود می آورد.
آرایش یا نقشه جانمایی بستگی به مکان،محیط اطراف،کونتورها،قیمت مکان،شرایط طرح ریزی،تعداد و اندازه اتاق ها و جامعیت هتل دارد.در شکل شماره 4،سه نمونه را ملاحظه می کنید.باید اتاق های مهمانان دارای بهترین چشم انداز و جهت باشد و کمترین مزاحمت و سروصدا را فراهم سازد. وجود نور طبیعی برای اتاق ها،رستوران ها،اتاق های ملاقات،سالن استراحت و سرسراها ضروری است.

+ نوشته شده توسط پونه نجف تبار در و ساعت 19 PM |